lørdag den 8. december 2007

Kalender lågen : Æble-kage

Ja ja så kommer den, kæresten blev næsten sur...: "det kan man da ikke skrive kommer snart"
Så rolig det kommer nu (-:
Men først en lille forklaring :
Jeg er jo udd. kok i 2001 men har måttet opgive, idet jeg fik det dårligere og dårligere på arbejdet. Blev undersøgt og der blev konstanteret fødevare allergi + kryds reaktioner. Det jeg ikke tåler er : Mælke produkter, gluten også gluten i spelt, ægge hvider, torske fisk, ( indeholder en høj andel af ægge hvide stoffer) soja, sort natteskygge familien( f eks: kartofler), stenfrugter (eks: jordbær, kirsebær,abrikoser m.m)+ små ting som, grønne æbler og krus persille.

Tilbage til æble-kage og idet der jo stadigvæk er "kok" i mig så er der ikke helt mængde betegnelser på, så der må du prøve dig frem(-:

Røde danske æbler ca 6-7 stk, skæres i både og kommes i fad.
Kanel over.
Lidt peber over.
Honning lidt over afh. af æblernes sødme.

"Dej" til at hælde over:
Rismel,raps olie,honning,sesam smør,vand ell rismælk,lidt salt
Blandes sammen, 3 del rismel til 1 del olie

Konsistens af dejen :
Kan man selv bestemme. Når det er tyndt falder det tilbunds og det blver nærmest en tærte.
Er den tør så bliver den ovenpå og knasende
En mellem ting gør at det lægger sig som "låg" på overfladen.
I ovnen i ca 20 min ved 175

Kalender lågen næste gang bliver: En jule forret

Ingen kommentarer: